Uruchomienie Aplikacji Czytelnika
Uruchomienie Aplikacji Czytelnika
Bardzo przydatnym poleceniem przy administrowaniu aplikacją czytelnika jest tail (tail posiada swój windowsowy odpowiednik WinTail). Polecenie to pozwala śledzić pliki logów Apache Tomcat. Będąc w katalogu głównym Tomcata należy wpisać : tail -f logs/catalina.out. Jeżeli plik catalina.out nie istnieje możemy go samodzielnie utworzyć. Należy teraz uruchomić Apache Tomcat i śledzić postęp uruchomienia na konsoli gdzie wydane zostało polecenie tail. Gdy inicjalizacja serwera Tomcat zostanie zakończona : "server started up in" w pasku adresowym przeglądarki wpisujemy adres strony WWW portalu i werfikujemy jej funkcjonowanie.
Najczęstsze problemy występujące w czasie uruchamiania Aplikacji Czytelnika
Błędy podczas startu Apache Tomcat 7.0
Przy próbie uruchomienia Aplikacji Czytelnika może zdarzyć się aplikacja nie będzie działała poprawnie, a w logach Tomcata znajdą się komunikaty o błędach zbliżone do poniższych:
... java.rmi.ServerException: RemoteException occurred in server thread; nested exception is: java.rmi.UnmarshalException: error unmarshalling arguments; nested exception is: java.net.MalformedURLException: no protocol: Files/Apache ...
Przyczyną takiej sytuacji jest błąd w JRE, który uniemożliwia wykorzystanie technologii RMI w aplikacjach uruchamianych w Tomcacie, jeżeli jest on zainstalowany w katalogu, który zawiera spacje (np. C:\Program Files\Apache Group\Jakarta Tomcat 7.0). Niestety obecnie jedyną znanym wyjściem z tej sytuacji jest ponowna instalacja Tomcata w katalogu, którego ścieżka nie zawiera znaków spacji. Szczegółowe informacje można znaleźć pod adresem: http://bugs.sun.com/bugdatabase/view_bug.do?bug_id=4273532
Nie można się zalogować do panelu administracyjnego
Próba zalogowania lub wejscia na stronę admin kończy się niepowodzeniem, przeglądarka wyświetla komunikat o odrzuceniu połączenia. W takiej sytuacji należy sprawdzić czy konfiguracja HTTPS została przeprowadzona poprawnie.
Najczęstsze błędy popełniane podczas konfiguracji HTTPS to:
- nie odkomentowany Connector HTTPS w pliku tomcat/conf/server.xml,
- w katalogu domowym użytkownika, który uruchamiał Apache Tomcat nie ma pliku .keystore,
- należy pamiętać, że polecenie wygenerowania certyfikatu dla Apache Tomcat musi być wydane przez tego samego użytkownika, który będzie uruchamiał AT.
- hasło podawane przy tworzeniu certyfikatu dla AT jest inne niż "changeit"
- Wartość "changeit" jest standardowym hasłem wykorzystywanym przez AT do dostępu do pliku .keystore, jeżeli zdecydowaliśmy się użyć innego należy w pliku tomcat/conf/server.xml w znaczniku Connector (odpowiedzialnym za HTTPS) podać hasło którego użyliśmy jako wartość atrybutu keystorePass.
Błąd podczas startu aplikacji na Debianie
Podczas uruchamiania Aplikacji Czytelnika w systemie operacyjnym Debian Etch może pojawić się błąd podobny do przedstawionego poniżej:
... java.lang.UnsatisfiedLinkError: /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun-1.5.0.16/jre/lib/amd64/libawt.so: libmlib_image.so: cannot open shared object file: No such file or directory ...
Problem dotyczy jedynie Javy Sun 1.5 zainstalowanej z pakietów dostępnych w Debianie. Może także dotyczyć innych wersji Debiana lub systemów bazujących na Debianie np. Ubuntu.
Rozwiązanie tego problemu jest wykonanie następujących poleceń (dla systemów x86):
sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun/jre/lib/i386/libmlib_image.so /usr/lib sudo ldconfig
Szczegółowe informacje i inne możliwe rozwiązania można znaleźć pod adresem: https://bugs.launchpad.net/debian/+source/sun-java5/+bug/162232.
Brak statystyk biblioteki cyfrowej
Jeżeli statystyki biblioteki cyfrowej nie są dostępne, może być to spowodowane przez błąd opisany wcześniej: Błąd podczas startu aplikacji na Debianie.