Aby w pełni zrozumieć ideę i założenia poczynione podczas opracowywania oprogramowania dLab, niezbędne jest przytoczenie najważniejszych pojęć związanych z systemem dLab:
- Zadanie – zestaw czynności przeznaczonych do realizacji w ramach digitalizacji określonej pozycji. Postęp wykonania zadania monitorowany jest przez system dLab. Poszczególne czynności w ramach zadania wykonywane są przez przydzielonych użytkowników lub automaty, np. czynność przygotowania plików matek (plików master) wykonywana jest przez użytkowników z grupy skanujący, a czynność archiwizacji plików master wykonywana jest przez automat składowania w systemie dArceo. Ponieważ niektóre czynności mogą być ograniczone kolejnościowo, wykonywanie zadania przebiega etapami, np. najpierw wykonywana jest czynność przygotowania plików matek, a później czynność składowania ich w systemie dArceo.
- Czynność
- Proces realizacji zadania – zestaw uporządkowanych kolejnościowo czynności składających się na zadanie. Proces realizacji zadania definiuje kolejność wykonywania czynności składających się na zadanie.
- Archiwum plików – miejsce składowania plików master oraz ich zoptymalizowanych wersji, wykorzystywane przez moduł dLibraWorkflow. W praktyce może to być np. macierz dyskowa.