Panel przeglądania zadań – „Zadania” pojawia się jako pierwszy po zalogowaniu przez użytkownika. Można również przejść do niego z dowolnej części systemu dLab klikając w opcję menu głównego „Zadania”.
Widok panelu przedstawia się jak załączonym obrazku:
Lista zadań
Najważniejszą częścią panelu jest tabelka z listą zadań. Tabelka podzielona jest na następujące kolumny:
- id – unikalny identyfikator zadania.
- Nazwa zadania
- Status – określa w jaki sposób zadanie jest skojarzone z zalogowanym użytkownikiem, tj. czy je utworzył (Utworzone), czy je nadzoruje (Nadzorowane) lub czy istnieją w nim czynności, które musi wykonać (Do wykonania).
- Grupa zadań – wyświetla grupę/grupy zadań, do której zadanie jest przypisane
- Stan – wyświetla aktualny stan zadania (więcej na temat stanów zadania można dowiedzieć się tutaj).
- Kolumna operacji – wyświetla odnośniki do konkretnych operacji na zadaniu, tj. definiuj, edytuj, lista czynności w zależności od stanu zadania.
- Kolumna komentarzy – kliknięcie w ikonę dymku spowoduje wyświetlenie okna z listą komentarzy użytkowników dodanych do zadania.
Na liście zadań pojawiają się tylko i wyłącznie te zadania, z którymi użytkownik jest w jakiś sposób powiązany. Powiązanie użytkownika z zadaniem określa kolumna statusu, w której mogą pojawić się wartości: Utworzone, Nadzorowane, Do wykonania. Pierwsze określa iż zalogowany użytkownik jest twórcą zadania, drugie że nadzoruje zadanie, ostatni zaś iż w ramach zadania istnieje czynność, którą użytkownik musi wykonać. Więcej na temat ról użytkowników można dowiedzieć się w rozdziale „Role użytkowników w systemie dLab”. W zależności od statusu zadania w kolumnie operacji może pojawić się określona funkcja dla zadania:
- Definiuj – jeśli zadanie jest nowoutworzone i zalogowany użytkownik jest jego twórcą bądź nadzorcą wówczas ma on możliwość zdefiniowania czynności dla zadania. Więcej na temat definiowania zadań można znaleźć w rozdziale dokumentacji „Tworzenie zadań”.
- Edytuj – jeśli zadanie jest zdefiniowane i w trakcie realizacji, zaś zalogowany użytkownik jest jego twórcą bądź nadzorcą wówczas ma on możliwość modyfikacji definicji czynności zadania. Więcej na temat edycji zadań można znaleźć w rozdziale „Edycja zadań”.
- Lista czynności – jeśli zalogowany użytkownik ma w ramach zadania czynności do wykonania wówczas może on przejść do listy czynności dla zadania, aby sprawdzić .
Stronicowanie i odświeżanie listy zadań
Lista zadań w tabeli jest pogrupowana na strony, domyślnie po 25 pozycji na stronę. W stopce tabeli znajduje się specjalna nawigacja, która umożliwia przechodzenie po stronach listy zadań. Po lewej stronie od nawigacji zadań widoczna jest lista rozwijalna, w której użytkownik może określić inną niż 25 liczbę elementów na stronę. Dostępne są 4 opcje: 25, 50, 100 oraz wszystkie.
Lista zadań może być w trakcie naszej pracy dynamicznie zmieniana przez innych użytkowników, stąd aktualnie widoczna w tabeli lista nie musi być aktualna. Do uzyskania aktualnego stanu listy można użyć przycisku odświeżania listy umieszczonego po prawej stronie nagłówka tabeli – [ikona odświeżania]. Dobrym przykładem braku aktualności listy jest sytuacja, gdy redaktor tworzy w Aplikacji Redaktora dLibra publikację planowaną, która musi zostać automatycznie przetworzona
Opcje widoku i filtrowanie zadań
Nad tabelką listy zadań znajduje się panel opcji widoku, w którym użytkownik może określić ogólne kryteria wyświetlania zadań:
- stan zadania – użytkownik może wybrać interesujące go stan zadania i zaznaczyć go klikając w ramkę obok nazwy stanu;
- data dodania – określone są dwa odrębne pola. Klikając na wybrane pole pojawia się komponent kalendarza, w którym użytkownik może wybrać interesujący go dzień.
W komponencie kalendarza „od” nie można wybrać dni późniejszych od dnia w polu „do” i odwrotnie w komponencie kalendarza „do” nie można zaznaczyć dni, które są wcześniej od dnia podanego w kalendarzu „do”. Puste pole oznacza, iż nie jest ono brane pod uwagę podczas wyszukiwania. W każdym momencie można wyczyścić pole daty, klikając w przycisk „Clear” w komponencie kalendarza.
Wybór określonych opcji widoku należy potwierdzić kliknięciem w przycisk „Odśwież”. Po tym na liście zadań powinny pojawić się tylko i wyłącznie te zadania, których stan określiliśmy w opcjach, oraz te które zostały utworzone w podanym przez nas przedziale czasowym.
Prócz wspomnianych opcji istnieją jeszcze dodatkowe opcje filtrowania zadań. W tabeli listy zadań przy kolumnach: Nazwa zadania, Status oraz Grupa zadań widoczne są pola do uzupełnienia, których ustawienie przefiltruje aktualnie widoczną listę zadań:
- Nazwa zadania – wpisanie wybranego ciągu znaków i potwierdzenie enterem sprawi, iż użytkownik otrzyma w wyniku listę tych zadań, które w nazwie zadania posiadają wpisany fragment tekstu;
- Status – wybór statusu z listy dostępnych statusów spowoduje wyświetlenie listy tylko tych zadań, które zawierają określony status względem zalogowanego użytkownika;
Grupa zadań – wybór z listy dostępnych grup zadań spowoduje wyświetlenie tylko tych zadań, które są przypisane do wybranej grupy.