Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

  1. Na liście elementów wybrać katalog lub obiekt grupowy, w którym ma się znaleźć nowy obiekt.
  2. Z menu podręcznego należy wybrać funkcję Nowy obiekt. Można również użyć przycisku na pasku narzędzi lub wybrać odpowiednią opcję z menu głównego (Nowy obiekt z menu Zarządzanie). Po wybraniu funkcji Nowy obiekt zostanie uruchomiony kreator nowego obiektu.
  3. Pierwszym krokiem kreatora nowego obiektu jest wybór pliku głównego obiektu (rysunek poniżej). Dla źródła danych, należy wybrać obiekt wieloformatowy i wskazać katalog na lokalnym dysku komputera (przycisk Wybierz katalog) w którym znajdują się podkatalogi zawierające obiekty w różnych formatach (lista domyślnie możliwych do wprowadzenia formatów obiektów została wyszczególniona w punkcie "Możliwe do wprowadzenia formaty plików dla obiektów wieloformatowych"). Nazwy katalogów dla każdego z formatów powinny być następująceonastępujące:

    • DjVu: katalog o nazwie DjVu.

    • PDF: katalog o nazwie PDF.

    • Galeria zdjęć: katalog o nazwie Galeria.

    • Audio: katalog o nazwie Audio. 

    • Wideo: katalog o nazwie Wideo.
    • EPUB: katalog o nazwie EPUB.
    • MOBI: katalog o nazwie MOBI.
  4. Następnie należy wskazać domyślny format obiektu (kolumna Domyślny format). Format ten będzie wyświetlany wtedy, gdy użytkownik portalu WWW nie wskaże bezpośrednio formatu z którego chce korzystać, np. po kliknięciu w ikonę treści obiektu.

  5. Aplikacja redaktora domyślnie wykrywa plik główny każdego z formatów, ale można to zmodyfikować w kolumnie plik główny dla każdego formatu. Dla poszczególnych formatów aplikacja rozpoznaje pliki główne wg następujących ogólnych reguł:

    • DjVu: Plikiem głównym jest plik o nazwie index*.djvu lub plik o nazwie index*.htm lub plik o nazwie index*.html, gdzie * oznacza dowolny ciąg znaków alfanumerycznych, znaku minus „-“ lub podkreślenie „_“.
    • PDF: Plikiem głównym jest plik znajdujący się w katalogu. Plik powinien mieć rozszerzenie .pdf.
    • Galeria zdjęć: Plikiem głównym jest plik wygenerowany automatycznie przez Aplikację Redaktora (presentation.xml) w przypadku galerii wielu obrazów lub plik graficzny jeśli w katalogu jest pojedynczy plik.
    • Audio: Plikiem głównym jest plik znajdujący się w katalogu. Plik powinien być z rozszerzeniem .mp3, przygotowany w taki sposób by wspierał tzw. pobieranie progresywne.
    • Wideo: Plikiem głównym jest plik znajdujący się w katalogu. Plik powinien być z rozszerzeneim .mp4, przygotowany w taki sposób by wspierał tzw. pobieranie progresywne.
    • EPUB: Plikiem głównym jest plik znajdujący się w katalogu. Plik powinien być z rozszerzeniem .epub.
    • MOBI: Plikiem głównym jest plik znajdujący się w katalogu. Plik powinien być z rozszerzeniem .mobi.

     

    KreatorNowegoObiektu
    Anchor
    KreatorNowegoObiektu
    KreatorNowegoObiektu




  6. W drugim kroku (rysunek poniżej) należy opisać przyszły obiekt zestawem wartości atrybutów. Szczegóły znajdują się w rozdziale edytor opisu bibliograficznego. Aby możliwe było przejście do kolejnego kroku musi być podana nazwa obiektu (pole oznaczone etykietą Nazwa). Domyślnie nazwa ta tworzona jest na podstawie opisu bibliograficznego przez połączenie tytułu autora i daty wydania (informacje o zmianie sposobu tworzenia domyślnej nazwy zawarte są w sekcji konfiguracja). Przykładowo jeśli tytuł to "Bajki", autor "Jan Kowalski" a data wydania "2004" - nazwą będzie "Jan Kowalski, 2004, Bajki" najpierw autor, później data wydania a na końcu tytuł. Za każdym razem kiedy użytkownik zmienia opis bibliograficzny nazwa jest aktualizowana. Możliwe jest oczywiście wprowadzenie innej nazwy lub modyfikacja domyślnej nazwy, co zablokuje automatyczną aktualizację po zmianie opisu. Aby przejść do kolejnego kroku kreatora należy nacisnąć przycisk Dalej

    Anchor
    DodawanieMetadanych
    DodawanieMetadanych


  7. Trzecim krokiem (rysunek poniżej) jest nadanie użytkownikom praw do obiektu. Nadawanie praw opisane jest w części dotyczącej edytora praw. Aby przejść do kolejnego kroku kreatora należy nacisnąć przycisk Dalej

    Anchor
    UstawianiePrawDoObiektu
    UstawianiePrawDoObiektu


  8. Czwartym krokiem kreatora (rysunek poniżej) jest przypisanie obiektu do kolekcji. Mechanizm ten jest dokładnie opisany w części dotyczącej edytora przynależności do kolekcji. Aby przejść do kolejnego kroku kreatora należy nacisnąć przycisk Dalej.

    Anchor
    DodawanieObiektuDoKolekcji
    DodawanieObiektuDoKolekcji


  9. W piątym kroku kreatora nowego obiektu (rysunek poniżej) mamy możliwość wskazania miniatury obiektu. Miniatura to graficzna reprezentacja wydania widoczna dla użytkowników stron WWW przy informacjach na temat wydania. Aby wczytać miniaturę z pliku graficznego na dysku, kliknij przycisk Wybierz i wskaż plik. Jeśli w aplikacji zainstalowane jest rozszerzenie typu miniatureProvider obsługujące pliki wybrane w pierwszym kroku kreatora, aplikacja może automatycznie wygenerować propozycje miniatur. W tym celu należy kliknąć przycisk Z plików obiektu. Jeśli możliwe jest wygenerowanie wielu miniatur, właściwą miniaturę można wybrać poprzez wskazanie jej numeru na liście rozwijalnej (numery miniatur zazwyczaj odpowiadają numerom stron w obiekcie), lub przejrzeć kolejne miniatury, klikając na Poprzednia strona lub Następna strona. Można również wkleić obrazek ze schowka systemowego (przycisk Wklej). Jeśli aplikacja jest odpowiednio skonfigurowana, wybrane miniatury są automatycznie zmniejszane do wymaganych rozmiarów (szczegóły konfiguracji znajdują się tutaj). Miniatury wygenerowane z plików obiektu można dodatkowo powiększać lub zmniejszać, klikając na przyciski oznaczone znakami + i -. Aby przejść do kolego kroku kreatora należy nacisnąć przycisk Dalej.

    Anchor
    MiniaturaDlaWersjiObiektu
    MiniaturaDlaWersjiObiektu


  10. Krok szósty (rysunek poniżej) umożliwia podanie trzech informacji:
    • Uwagi - są to uwagi administracyjne dotyczące obiektu
    • Publikowanie - panel pozwalający na opublikowanie pierwszego wydania (lub określenie daty automatycznej publikacji w przyszłości), a także ustawienie ewentualnej daty jego wygaśnięcia (wycofania wydania)
    • Zabezpieczona - pole wyboru pozwalające zabezpieczyć obiekt przed kopiowaniem (dotyczy wyłącznie obiektów zawierających pliki, które są obsługiwane przez rozszerzenia aplikacji czytelnika umożliwiające zabezpieczanie)

      Anchor
      InformacjeOgolneOObiekcie
      InformacjeOgolneOObiekcie
  11. Przesyłanie plików na serwer jest ostatnim krokiem kreatora obiektu (rysunek poniżej). Aby stworzyć obiekt na serwerze, należy przycisnąć przycisk Start. Proces ten można wstrzymać i wznowić wybierając ponownie ten sam przycisk. W trakcie tworzenia obiektu na panelu Postęp wykazane są wszystkie operacje jakie muszą zostać wykonane w celu poprawnego utworzenia obiektu. Nazwa aktualnie wykonywanej czynności jest zaznaczona pogrubioną czcionką. Dla każdej czynności wyświetlany jest czas (w sekundach) jaki upłynął podczas jej wykonywania. Paski postępu informują o zaawansowaniu wykonywanych czynności. Po utworzeniu obiektu wyświetlane jest krótkie podsumowanie. W trakcie tworzenia obiektu na serwerze możliwe jest anulowanie tej czynności (poprzez zamknięcie okna, np. naciśnięcie przycisku Anuluj). Dodatkowo redaktor może odłożyć proces tworzenia obiektu na później poprzez wybranie przycisku Prześlij później. Po wybraniu przycisku Prześlij później wszystkie informacje związane z obiektem zapisywane są na dysku komputera, a okno kreatora zostaje natychmiast zamknięte. Wszystkie obiekty do wysłania później trafiają na specjalną listę, którą można zarządzać w oknie przesyłania obiektów przeznaczonych do wysłania później. Mechanizm ten opisany jest szczegółowo tutaj). Pozwala on na przygotowanie zestawu obiektu do przesłania, a następnie uruchomienie przesyłania wszystkich obiektów na raz (np. uruchomienie przesyłania pod koniec pracy). Powinno to zwiększyć liczbę przesyłanych obiektów ze względu na to, że redaktor nie musi czekać na przesłanie każdego obiektu ponieważ przesyłanie może odbywać się poza godzinami pracy.

    Anchor
    PrzesylaniePlikowObiektu
    PrzesylaniePlikowObiektu

...